Indianernas fjäderskruder

Nu är jag bara så himla upprörd så jag måste skriva av mig. Ni vet indianerna som levde i nordamerika innan de blev bortjagade. Ni har säkert också sett deras fjäderskruder, om inte, här kommer en påminnande bild.
Nu känner ni säkert igen de va? Dessa var något du behövde förtjäna och de var ofta något som de äldsta och visaste hade på sig för att andra skulle visa respekt. De som vunnit en strid, hjälpt sin by på ett särskillt sätt eller bara visat sin vishet. De hade oftast även ett spirituellt värde, alltså inom deras religion med andar och liknande. Och de tog lång tid att göra, de vackraste fjädrarna från de vackraste fåglarna, pärlor och fint skinn. Alltså inget för vem som helst.
Men i dagens nuläge, med folk som inte fattar vad huvudbonaden är så anses det som något många har ex. till festivaler, eller rentav till vardags. Och då är det oftast något skit från ebay. Victoria´s Secret klädde en av sina änglar i en fjäderskrud på deras årliga fashionshow 2012. Vs bad om ursäkt för detta och det är bra av de. Men, alla dessa tumblr- girls som bara har de för photoshoots. Tycker synd om deras okunskap.
JAG tycker att detta är så jävla fel. De ska bäras med respekt, och oavsätt om det är din gammelgammel morfars finaste skrud så, ledsen att behöva säga detta, men du har inte gjort dig förtjänt av den. Även fast jag inte tror att det finns så många i sverige med indianskt ursprung, men you get what i mean. 
Jag har sett aldeles för många bilder på ig, tumblr, osv.. med dessa och ungdommar i utmanande kläder och en fjäderskrud. Är så jäkla förbannad. Det är dags att förstå 
Så snälla. Bär inte huvudbonader. Eller en superkort och superurringad folkdräkt. Tänk på kulturerna och deras värde. Vi måste fasiken behålla det och inte fanemig förnedra detta. Jag tycker att fjäderbonader och kultursymboler är det vackraste som finns. Har bärt min sockens folkdräkt på nationaldagen framför kungen, då känner man sig stolt, då det är min egna kultur. Detta var mina åsikter. Vissa tycker att det är okej men inte jag. Vi borde inte bära andra kulturers allra finaste grejer utan att veta ett skit. Ni får tycka hur ni vill och hata på mig hur mycket ni vill, puss hejdå.
// En upprörd Hanna
Allmänt | |
Upp